Deprecated: Optional parameter $category declared before required parameter $hidden is implicitly treated as a required parameter in /home/alfredmoze/domains/alfredmozerstichting.nl/public_html/wp-content/themes/maskitto-light/inc/template-tags.php on line 964
Makelaarscourtage – De Digitale Stad
Makelaarscourtage
29-03-2018
0

Het kopen van een huis is een hele belevenis. Zeker als je met de kosten als makelaarscourtage geconfronteerd wordt. Hoe graag je ook de hulp van een makelaar wilt inschakelen, deze kosten zijn toch even slikken. Toch zijn deze veel voorkomend als je een huis gaat kopen. Deze worden berekend naar aanleiding van de (ver)koopsom die de woning oplevert. Hiervan draag je een percentage af aan de makelaar. Dit percentage verschilt per makelaar. Welk percentage ook is bepaald, hoe hoger de prijs, hoe meer de makelaar uiteraard ontvangt bij de verkoop van jouw woning. Met deze makelaarscourtage haalt de makelaar ook voordeel uit de hoge verkoopprijs van een huis. Dit is altijd aan de hand van een percentage berekend, maar we zien steeds meer dat makelaars er een vast bedrag voor vaststellen. Mocht je dus een huis willen kopen of verkopen, dan is het een idee de hoogte van de courtage te achterhalen. Hier zijn diverse platformen voor als makelaarskosten.nl. Dit is een website die het mogelijk maakt meerdere makelaars met elkaar te vergelijken. De kosten van de makelaars worden dan naast elkaar gelegd. Zo komt u te weten welke kosten je gaat betalen bij welke makelaar. Uiteindelijk wordt het jouw keuze met welke makelaar je in zee gaat. Zo heb je toch enige invloed op de hoogte van de makelaarscourtage die je gaat betalen.

De financiële gevolgen van de makelaarscourtage

Naast alle verplichtingen en procedures bij het kopen van een huis, zijn er ook financiële en fiscale factoren die je mee kan nemen. Helaas geldt dat niet voor de makelaarscourtage. Des te meer redenen om goed naar dit percentage of bedrag te kijken, omdat je dit bedrag namelijk niet terugverdiend. Het is een bedrag dat je afstaat aan de makelaar, zonder daar een voordeel uit te halen. Alleen het hoge verkoopbedrag van jouw woning is ten gunste van jou. Wanneer je een huis koopt en de prijs is helemaal naar je zin, dan voelt dat natuurlijk ook voordelig. Er zijn mensen die overwegen de makelaarscourtage te onderhandelen. Het komt echter zelden voor dat dit mogelijk is, maar het kan geen kwaad te zoeken naar de uitzonderingen. Wel wordt het onderhandelen afgeraden. Ten slotte gaat de makelaar straks ook voor jou onderhandelen en je wilt de verhoudingen zo goed mogelijk houden. Ga daarom niet te ver in de pogingen de hoogte van het makelaarscourtage te beïnvloeden. Het is dan beter om van te voren meerdere makelaars met elkaar te vergelijken.

Bekijk meerdere makelaars voor de beste keus

Op het eerste gezicht lijkt een makelaarscourtage niet zo heel veel. Percentages die worden opgegeven beginnen ongeveer op de 1,5%. Dit lijkt niet heel hoog, maar als je een huis koopt van rond de € 300.000,- dan tikt dat wel aan. Je moet dan toch na de verkoop een behoorlijk bedrag nog betalen aan de makelaar. Gelukkig gebeurt dit pas nadat alle verkooponderhandelingen zijn gedaan, maar uiteindelijk moet dit toch nog afgedragen worden. Kijk daarom goed naar meerdere percentages. Verschillen kunnen liggen tussen de 1,5% en 1,7%. Het kan dus zeker € 1000,- voor u schelen als u de ene makelaar boven de andere verkiest. Wees daarom geen dief van uw eigen portemonnee. Naast de makelaarscourtage kunt u via makelaarskosten.nl ook andere details vergelijken. Op deze manier is het percentage van de courtage nog af te wegen tegenover de andere kosten van de makelaar. Ga voor een goede stap naar uw makelaar via makelaarskosten.nl en voer de vergelijkingscheck uit. Geheel gratis en vrijblijvend ontvangt u de informatie van meerdere kwalitatieve makelaarskantoren bij u in de buurt.

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/alfredmoze/domains/alfredmozerstichting.nl/public_html/wp-content/themes/maskitto-light/footer.php on line 45

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/alfredmoze/domains/alfredmozerstichting.nl/public_html/wp-content/themes/maskitto-light/footer.php on line 51