Klantenservice NS bereiken
15-06-2018
0

Heb je een slechte ervaring gehad in de trein? Ben je onheus bejegend op het station? De kans is groot dat je dan de klantenservice van NS wilt contacteren. Maar hoe doe je dat precies, en waar moet je rekening mee houden? In dit artikel lees je meer over het bereiken van de klantenservice van NS.

  • Opzoeken contactgegevens
  • Doorlopen keuzemenu
  • Ook bereikbaar per e-mail

Om te beginnen moet je op zoek naar de contactgegevens. Dat kan een uitdaging zijn, want waar vind je nu precies dat telefoonnummer dat je moet hebben. Wil je in één keer het juiste nummer vinden? Ga dan eens naar deklantenservice.nl. Deze site heeft de klantenservice van NS een aantal keer opgebeld en vervolgens alles netjes uitgeschreven. Zo zie je precies wat de contactgegevens zijn, voor zowel reizigers als zakelijke klanten. Nadat je het juiste nummer te pakken hebt, kom je terecht in een keuzemenu. Het komt natuurlijk voor dat je daar in één keer doorheen rolt, maar veel vaker krijg je de verkeerde persoon aan de lijn. Niet getreurd: op bovenstaande site krijg je alle opties van het keuzemenu direct te zien. Zo weet je bijvoorbeeld dat je toets 1 moet indrukken om een abonnement af te sluiten, of 1 en 2 om een abonnement te beëindigen. Ideaal! De klantenservice van NS staat iedere werkdag voor je klaar, van 8:00 tot 22:00 uur. Op zaterdag is de lijn ook bereikbaar, maar dan slechts tot 17:00 uur ’s middags. De klantenservice van NS kan je helpen met alle vragen die te maken hebben met treinreizen. Voor het plannen van een reis kun je beter gebruik maken van de handige 9292ov app. Daar vind je de precieze vertrektijden van al het openbaar vervoer in Nederland.

Klantenservice NS: vragen over de OV-Chipkaart

De klantenservice van NS krijgt veel vragen over de OV-Chipkaart. Het gaat dan in het bijzonder om vragen met betrekking tot meerdere vervoerders, of het activeren van een abonnement. Wanneer je reist met de OV-Chipkaart, moet je bij iedere aanbieder apart in- en uitchecken. Stel je voor: je reist vanaf Kampen naar Zwolle en vervolgens naar Utrecht. Op dit moment rijdt tussen Kampen en Zwolle een trein van Blauwnet. Je checkt in op het station en reist naar Zwolle. Daar stap je over op een NS trein. Je mag dan niet zomaar instappen! De klantenservice van NS krijgt hier regelmatig vragen over. Je moet eerst uitchecken bij Blauwnet en dan inchecken bij NS. Dat kan, zeker de eerste paar ritten, voor wat verwarring zorgen. Probeer de regels snel uit het hoofd te leren, dan voorkom je onnodige boetes. Heb je verdere vragen over het reizen met de OV-Chipkaart, schroom dan niet om contact op te nemen. De klantenservice van NS staat je graag te woord en probeert je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een aantal zaken zijn helaas niet via de telefoon op te lossen. Daarvoor zul je zelf actie moeten ondernemen.

Activeren van een bestelling

Het activeren van je abonnement doe je op een speciaal daarvoor bestemd oplaadpunt. Je hebt het abonnement op het internet besteld en gekoppeld aan je OV-Chipkaart. Het enige wat je nu moet doen is de bestelling ook daadwerkelijk activeren. De klantenservice van NS kan je daar niet mee helpen, dat zul je zelf moeten doen. Bij de oplaadpaal zie je de menuoptie: ophalen bestelling. Wanneer je deze optie selecteert, wordt de bestelling op je kaart geladen. Je kunt deze bestelling vervolgens gebruiken zo lang als hij geldig is. Je kunt ervoor kiezen om de bestelling te laten verlopen, of deze tijdig te verlengen (al dan niet automatisch).